Dry Needling

Met dry needling worden meestal maar een paar naaldjes gebruikt. Een triggerpoint is een locale, harde en pijnlijke plek in een spier, die pijn- en spierspanningsklachten kan geven. De naam dry needling is ontstaan omdat er zonder vloeistof wordt ‘’geïnjecteerd’’.

Wat kan dry needling voor u doen.
Dry Needling kan zeer positieve effecten op spier- en gewrichtsklachten hebben. Door middel van een speciale techniek worden triggerpoints aangeprikt en raken op die manier snel ontspannen.
Wanneer er een pijn-en spierspanningsklachten zijn, kan het pijnlijk zijn om de triggerpoint manueel te behandelen. Dry needling is een speciale techniek om op een snelle manier de drukpunt te doen ontspannen.

Wat is een Triggerpoint
Een triggerpoint is een locale, harde en pijnlijke plek in een spier, die pijn- en spierspanningsklachten kan geven. Ook kan dit gepaard gaan met uitstralende pijn. De fysiotherapeut lokaliseert en behandelt deze triggerpoints, wanneer ze een oorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Ontstaanswijze
* Acuut – bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of ongeluk.
* Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek bij computergebruik.
* Overbelasting / blessures bij sporters.
* Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gips.
* Psychologische factoren, zoals stress en depressie, die fysieke klachten met zich mee brengen.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
* pijn en stijfheid, lokaal of bij uitstralende klachten
* bewegingsbeperkingen in gewrichten
* verminderde kracht in de betrokken spier(en)
* pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
* hoofdpijn, duizeligheid etc.

Wat is het verschil met acupunctuur?
Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Met dry needling worden meestal maar een paar naaldjes gebruikt, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op specifieke ‘triggerpoints’ en is dus geen ‘energie’ behandeling.