klachten

Rugklachten

Lage rugpijn is een van de meest voorkomende klachten aan het houding- bewegingsapparaat. Het gevoel van stramheid/ stijfheid of pijn er hoogte van de rug, soms met uitstraling richting bilstreek of been, is niet alleen zeer hinderlijk zijn maar levert vaak ook beperkingen op in de uitvoer van dagelijkse bezigheden.

Lage rugpijn kan op verschillende manieren worden ingedeeld. Een daarvan is de verdeling in specifieke lage rugpijn en a- specifieke lage rugpijn. Bij specifieke lage rugpijn is er sprake van een duidelijke medische oorzaak van de rugklachten, zoals een hernia of slijtage. Bij a- specifieke lage rugpijn (meer dan 85% van alle rugklachten) is er geen sprake van een medische afwijking en is er niks mis of kapot aan structuren in de rug maar gaat het mis in het functioneren van de rug. A- specifieke rugklachten kunnen acuut (“het schoot erin”) of langzaamaan (op basis van degeneratie of slijtage) ontstaan. Veelal is er sprake van overbelasting waarbij er een disbalans ontstaat in het functioneren van en tussen de structuren in de rug.

Belangrijk is om goed in kaart te brengen wat de aard van de rugklacht is waarbij er wordt gekeken naar de stand, houding en beweging zowel van de rug als het gehele lichaam. De rug vormt namelijk het fundament om goed te kunnen bewegen. Dit geldt uiteraard niet alleen voor de lage rug maar ook voor het gebied rond de midden- en bovenrug. Op basis van de oorzaak van de rugklacht kan een gericht behandelplan worden opgesteld.